Brändi ja organisaatiokulttuuri kulkevat käsi kädessä

Brändi on johtamisen työkalu, joka kiteyttää yrityksen strategisen tahtotilan tavalla, joka yhdistää sisäisen ja ulkoisen arvon käsityksen sekä resonoi kaikkien sidosryhmien kanssa.

Aineeton pääoma on menestyneiden organisaatioiden tärkein kasvun ajuri, ja brändi toimii tässä keskeisessä roolissa kaiken aineettoman pääoman edustajana. Kansainvälisesti menestyneet organisaatiot ymmärtävät tämän, ja siksi yritykset, joilla on vahva brändi, pärjäävät verrokkejaan huomattavasti paremmin.

Vahvan brändin taustalla on syvä ymmärrys niin sisäisten kuin ulkoisten sidosryhmien keskuudessa, mikä varmistaa, että brändin arvokäsitys on yhtenäinen. Kun asiakkaat ja työntekijät ymmärtävät brändin arvon intuitiivisesti ja pystyvät muodostamaan tunnepohjaisen yhteyden siihen, jokainen työntekijä voi omassa roolissaan vaikuttaa brändin rakentamiseen ja menestykseen.

Tällöin brändin arvot välittyvät tehokkaasti eri rajapinnoissa, kuten tuessa, asiakaspalvelussa, myynnissä tai viestinnässä, ihmisiltä ihmisille. Kun brändiä välitetään määrätietoisesti ja johdonmukaisesti jokaisessa kohtaamispisteessä asiakaspolun aikana, toivottu brändimielikuva vahvistuu asiakkaan mielessä. Brändi on parhaimmillaan johtamisen työkalu, joka luo synergiaa kaikkien organisaation toimintojen välillä. Tällöin brändi toimii myös työyhteisön ja kulttuurin symbolina.

Brändi ja organisaatiokulttuuri kulkevatkin käsikädessä. Kulttuuri vaikuttaa siihen, miten brändi koetaan ja toteutetaan käytännössä. Kulttuurin kehittämisessä on tärkeää huomioida, että brändin arvot ja lupaukset heijastuvat päivittäisiin käytäntöihin ja käyttäytymiseen.

Brändin kehitystyöhön tarvitaan vahvemmin mukaan myös HR sekä muut johtamisen ja organisaation kehityksen ammattilaiset, jotta voidaan varmistua siitä, että ulkoinen ja sisäinen brändin arvokäsitys kohtaavat ja brändi pystyy hyvin sitouttamaan ja houkuttelemaan asiakkaiden lisäksi myös työntekijöitä ja sijoittajia, nyt ja tulevaisuudessa.

 

Oliver Lindahl, Sagely
KTM, PsyM, PhD-kandidaatti

Oliver on kaupallinen strategi sekä käyttäytymistieteilijä ja hän on viimeiset 10 vuotta auttanut yrityksiä luomaan erottuvia ja merkityksellisiä brändejä, hyödyntäen tiedettä sekä syvää markkina- ja asiakasymmärrystä. Oliver toimii myös markkinoinnin ja kuluttajakäyttäytymisen luennoitsijana kauppakorkeakoulussa ja on valmistumassa psykologian tohtoriksi Helsingin Yliopistossa.

Oliver on mukana ClaritNet-verkostossa, joka kokoaa yhteen liiketoimintalähtöisiä organisaatiopsykologeja tukemaan yritysten kasvua ja kulttuurin kehittämistä.

Edellinen
Edellinen

Vihan algoritmit

Seuraava
Seuraava

Haluammeko oikeasti haavoittuvaisia johtajia?