Johtajan vaikutus kulttuuriin

Organisaatiokulttuuri kuvitus

Kulttuuri on organisaation sydän, joka vaikuttaa kaikkeen: työntekijöiden sitoutumisesta ja motivaatiosta aina asiakastyytyväisyyteen ja liiketoiminnan tuloksellisuuteen. Organisaatiokulttuurin merkitys yrityksen menestykselle, ja kulttuurin johtamisen tärkeys ymmärretään yhä paremmin.

Kulttuuri ei kuitenkaan ole niin vain muotoiltavissa. Syvärakenteet kuten asenteet, arvot ja uskomukset istuvat usein tiukassa ja vastustavat muutospyrkimyksiä. Kulttuuri kehittyy yhteisenä oppimisena, kun kohtaamme ja ratkaisemme ongelmia. Siihen miten ongelmia käsittelemme, vaikuttavat yksilö- ja organisaatiopsykologiset tekijät. 


Ongelmia ja uskomuksia

Otetaan muutama fiktiivinen ja samalla tosielämästä ammentava esimerkki. Ja pohditaan minkälaisia asenteita, uskomuksia ja rakenteita kulttuuri voi sisältää?

 

Yrityksessä halutaan vahvistaa työntekijöiden itseohjautuvuutta. Itseohjautuvuuskoulutuksia on järjestetty henkilöstölle. Johtajat kannustavat 1:1:eissa oma-aloitteisuuteen ja itsenäisempään päätöksentekoon. Tulokset ovat kuitenkin jääneet laihoiksi. Johtajia tuskastuttaa, että ihmiset kysyvät ja varmistavat pienempiäkin asioita johtajilta.

Voiko esimerkissä olla kyse siitä, että vaikka julkipuhuttuna on itseohjautuvuus ja luottamus ihmisten itsenäisempään päätöksentekoon, johtajat kuitenkin herkästi sanovat ensimmäisen ja viimeisen sanan?

Onko pohjalla uskomus siitä, että ollakseen luja, johtajan on tiedettävä ja ohjattava jämäkästi – silloinkin kun voisi antaa tilaa muille? Ja ovatko yrityksen rakenteet vahvasti hierarkkiset: itseohjautuvuus saattaa jäädä toiveeksi, jos asioiden edistämiseen tarvitaan aina johtajan päätös.

 

Yrityksessä on tavoitteena, että kulttuuri on avoin, ihmisistä välittävä ja turvallinen. Henkilöstökyselyissä tulee kuitenkin esille kokemusta pelolla johtamisesta. Kokouksissa palautetta annetaan tylyllä tavalla kaikkien kuullen. Vapaamuotoisissa tilanteissa koetaan kuitenkin olevan hyvä ilmapiiri.

Pohdittavia kysymyksiä, joita tästä esimerkistä herää: Uskotaanko, että ihmisten ei pidä olla liian herkkänahkaisia ja loukkaantua. Onhan asioista kyettävä puhumaan suoraan, ja kritiikkiä kestettävä.

Kriittinen ajattelu ja palaute ovat oppimisen tärkeitä edellytyksiä. On kuitenkin väliä, miten palaute annetaan. Ja toisaalta, uskotaanko, että johtajapositio tai senioriteetti antavat vahvemman oikeuden antaa kriittistä palautetta. Vai rohkaistaanko nuorempia työntekijät yhtä lailla antamaan kriittistä palautetta johtajille ja kokeneemmille kollegoille?

Johtajan vaikutus organisaation sydämeen

Kaikki työyhteisön jäsenet vaikuttavat kulttuuriin. Johtajat ovat kuitenkin avainasemassa organisaatiokulttuurin kehittämisessä. Heidän arvonsa, käyttäytymisensä, päätöksentekonsa ja kommunikaationsa muokkaavat kulttuuria enemmän kuin mikään muu.

Onnistuneen kulttuurimuutoksen alkuna ovat johtajat itse. Itsetuntemuksen kautta johtajat voivat paremmin ymmärtää omia periaatteitaan, vahvuuksiaan ja heikkouksiaan, ja miten nämä vaikuttavat heidän johtamistapaansa ja organisaation kulttuuriin.

Taru Salokangas

Taru Salokangas on Squarespace asiantuntija ja markkinoinnin ammattilainen. Blogista ja sivustolta löydät ohjeita sekä vinkkejä Squarespace kotisivujen tekemiseen ja ylläpitämiseen.

https://tarusalokangas.com
Edellinen
Edellinen

Hyvä johtaja on ristiriitainen ja johdonmukainen