Hyvä johtaja on ristiriitainen ja johdonmukainen

Tämän päivän ja tulevaisuuden organisaatiot tarvitsevat johtamista, jossa yhdistyvät suunnan näyttäminen, tuloksellisuus ja inhimillisyys. Kuulostaa hyvältä ja tavoiteltavalta, mutta käytännössä haasteita tulee vastaan.

Mårten Mickos kirjoittaa HS Vision kolumnissa 20.7.2024, että hyvät johtajat ovat ristiriitaisia, sekä kovia että pehmeitä. Olen samaa mieltä Mickosin kanssa, kuitenkin tarkennuksella: johdonmukaisesti ristiriitaisia. 

Johtaminen on ristipaineessa työskentelyä. Tuloksia ja tehokkuutta tarvitaan. Ongelmiin on tartuttava ja vaikeita päätöksiä tehtävä, vaikka kaikki eivät niistä pidä. Ihmisten johtamisessa pelkällä lujuudella ei kuitenkaan pääse pitkälle.

Kuka luottaisi johtajaan, joka ei vaikuta välittävän ja tarkoittavan hyvää alaisilleen? Tai joka ei osaa innostaa ja motivoida uuteen valamalla uskoa jokaisen kykyihin ja suoriutumiseen?

Ristiriitaisuuden sisällyttäminen johtamiseen kuulostaa tavoiteltavalta mutta käytännön toteutuksessa on vaikeuksia, kuten Mickos kolumnissaan myös hyvin kuvaa.

Haitallisinta on, jos johtaminen on epäjohdonmukaista ja arvaamatonta. Silloin ihmiset eivät tiedä mistä tuulee milloinkin. Alaiset alkavat olla varpaillaan: onko johtaja nyt vaativa ja kova vai lämmin ja kannustava? Miten asiat kannattaa esittää, että johtaja on tyytyväinen? Johtaja ei silloin kuule tosiasioita, vaan sen mitä hänen uskotaan haluavan kuulla.

Inhimillinen totuus on myös, että olemme usein itse sokeita epäjohdonmukaiselle käyttäytymisellemme. Jotta lujuus – lämpö on ymmärrettävä jatkumo johtajan toiminnassa eikä poukkoilua, seuraavista ajatuksista on ollut itselleni apua.

  • Selkeytä omat arvosi ja niihin liittyvät periaatteet, joiden mukaan toimit. Periaatteet ovat oppimisen kautta muodostamiasi sääntöjä siitä, miten toimit eri tilanteissa.


    Periaatteita on meillä jokaisella, mutta ne voivat olla mielessä epämääräisinä. joten ne kannattaa pohtia auki ja kirjoittaa ylös. Periaatteet eivät ole myöskään kiveen hakattuja, vaan jalostat niitä, kun opit uutta. Kommunikoi periaatteesi myös muille.

  • Ole valmis vastaanottamaan palautetta siitä, miten muut kokevat tapasi toimia. Meillä jokaisella on sokeita pisteitä, ja mitä paremmin saamme niitä muiden avulla valaistuksi, sitä ymmärrettävämpää käyttäytymisemme on itsellemme ja muille.

    Palautteen vastaanottaminen ei ole helppoa, jos olet täysin eri mieltä. Oma defensiivisyys kannattaa ylittää, jotta voit tutkia mitä palautteesta voit käyttää hyödyksi.

  • Reflektoi epäonnistumisiasi ja opi: Kivuliaat kokemukset opettavat paljon. Kun epäonnistut jossain johtamistilanteessa, olipa kyse ihmisistä tai asioista (usein molemmista), niin omista epäonnistumisesi ja tutki mitä voit oppia ja tehdä toisin jatkossa.

Lähteet:
https://www.hs.fi/visio/art-2000010560743.html

Edellinen
Edellinen

Kuinka terve suomalainen työkulttuuri on?

Seuraava
Seuraava

Johtajan vaikutus kulttuuriin